background  image
bgroundleft

Aridjis Griekenland specialist b.v.

bgroundright

Aridjis anno 1926
Het familiebedrijf Aridjis werd in 1926 in Utrecht opgezet door Cleomene Aridjis, de vader van Theologos Aridjis, de man die het bedrijf door het woelige laatste kwart van de vorige eeuw loodste en die het bedrijf inmiddels deels weer heeft overgedragen aan zijn zoon Kyrillos, de derde generatie. Maar nog altijd houdt Theo zich zelf bezig met zijn grote voorliefde: de wijntak van het importbedrijf.
Cleomene Aridjis kwam oorspronkelijk uit Thyra nabij Smyrna (Izmir) aan de westkust van het huidige Turkije. Daar woonden destijds ruim een miljoen Grieken. Voor het merendeel nazaten van de Ionische Grieken. De familie Aridjis had daar uitgestrekte landerijen. Naast het verbouwen van druiven en olijven, was tabak de hoofdzaak. Na de Eerste Wereldoorlog beoogden de toenmalige grote mogendheden de ondergang van het Ottomaanse Rijk, dat vanuit Konstantinopel (Istanboel) door de Turken werd geregeerd. De mogendheden ontwikkelden politieke en militaire strategieën om de rijke oliebuit van het Midden Oosten binnen te halen. Het uiteindelijke resultaat van deze politieke handelingen, was dat de Turken tegen de Grieken opgezet werden en dat Grieken, Armeniërs en anderen gedwongen werden het land te op beestachtige wijze te verlaten onder achterlating van al hun bezittingen. Cleomene studeerde op dat moment voor ingenieur in Luik en zijn broer voor arts in Parijs. Na het uitbreken van de ongeregeldheden in Smyrna ,moesten zij hun studie wegens geldgebrek stoppen. Cleomene toog naar Amsterdam, de toenmalige wereldmarkt voor tabak en kreeg werk in een sigarettenfabriek in Bilthoven. Via zijn broer Niarchos, die naar Brussel was getrokken, kwam hij in aanraking met de Belgische importeur van Samos-wijnen. Hij kocht voor zeshonderd gulden een vat Samos en begon in de Utrechtse Bilderdijkstraat zijn wijnhandel. Andere Griekse producten werden al snel aan het assortiment toegevoegd, zoals krenten, rozijnen en vijgen.

Limonadekoning
In de crisisjaren en gedurende de Tweede Wereldoorlog kon Cleomene zich ondanks alle handelsbeperkingen handhaven. maar veel was er niet te verhandelen. Theologos: 'Ik herinner me nog dat mijn vader limonadesiroop maakte en ineens de limonadekoning van Utrecht werd genoemd. Na het einde van de oorlog 1940-1945 werden de importactiviteiten zo goed en zo kwaad als mogelijk was hervat. Aanvankelijk waren de hoofdproducten wederom (vooral zoete) wijn en gedroogde zuidvruchten. ‘Ik had net eindexamen gedaan op de RHBS in Utrecht en studeerde aan de Economische Hogeschool in Rotterdam toen de vijftiger jaren inzetten. Maar een jaar later moest ik, de tijd die ik maar vrij had, al vaak in de zaak bijspringen'. Het was 1953 weet Theologos Aridjis zich te herinneren. In 1958 trad de in Nederland geboren Theo Aridjis officieel in dienst van het bedrijf. Langzaam maar zeker werden de activiteiten sterk uitgebreid en begon de import van een breed gamma Griekse wijnen en zette het bedrijf de trend voor Retsina en Ouzo. Met de komst van de buitenlands werknemers in het begin van de zestiger jaren van de vorige eeuw, werd de import van andere producten gestart.
In de zeventiger jaren, als Theologos de zaak alleen voortzet, maakt het bedrijf een grote ontwikkeling door. Met name het toenemende aantal Griekse restaurants droeg daar veel toe bij. Naast wijn en gedistilleerd, werd het assortiment uitgebreid met tal van Griekse specialiteiten. De beste kwaliteiten olijfolie van de wereld komen uit Griekenland, alsmede topkwaliteit olijven. Maar ook de eigenzinnige Griekse pasta’s en zuivelproducten als Feta Dodoni, werden toegevoegd. Tot het moment dat de massamarkt zich ermee ging bemoeien, groeide de markt voor Griekse wijnen. Daarna zakte het door de prijzenslagen en de daarmee samenhangende afbrokkeling van de kwaliteit snel over. Theo Aridjis: 'al vanaf het midden van de zeventiger jaren importeren we geen bulk meer, maar louter op fles, omdat ik ervan overtuigd ben, dat je alleen daarmee een kwaliteitsproduct in de markt kunt houden. Het toerisme naar Griekenland en de Griekse restaurants doen de vraag naar Griekse wijnen toenemen. Kwaliteitswijnen, die in Griekenland zijn gebotteld, zijn altijd voorzien van een banderolle. Een systeem dat onder strenge controle staat van het Griekse ministerie van Landbouw.'
Het Utrechtse bedrijf dat enkele jaren geleden na enkele verhuizingen -om de groei te kunnen opvangen- uiteindelijk op de huidige locatie neerstreek, heeft op de toenemende trek van toeristen naar Griekenland kunnen meeliften. Omdat in dat kielzog van die toeristenstroom het ene na het andere Grieks restaurant opende (inmiddels zo'n 300 in Nederland), die elk hun wijnen voeren, met liefst wijnen uit een aantal bekende gebieden en uit hun eigen regio, importeert Aridjis anno 2012 een breed scala van Griekse kwaliteitswijnen, die hun weg inmiddels ook vinden naar slijters en wijnspeciaalzaken. Theo Aridjis: ‘ze appelleren ook aan het avontuurlijke koopgedrag van de hedendaagse wijndrinker. Hoewel Griekenland één van de oudste wijnlanden ter wereld is -en wellicht het oudste-, is het voor velen toch een 'nieuwe wereld' om te ontdekken. Uit heel Griekenland met z’n gevarieerd terroir, omringd door zeeën, worden nu de mooiste wijnen gemaakt. Zeer interessant zijn de wijnen gemaakt van de traditionele oude Griekse druivenrassen, zoals de xynomavro, assyrtico, athiri, muscat à petits grains en nog veel meer varianten. Maar ook de moderne mondiale druivenrassen worden er steeds meer verbouwd en leveren juweeltjes van wijnen die de toets der kritiek met hun Franse, Spaanse of Italiaanse equivalenten goed kunnen weerstaan.
De Griekse god van de wind Aeolis, die op de Olympus verblijft hebben wij gevraagd het stoffige imago van de Griekse wijnen in Nederland weg te blazen. In Engeland is dat goed gelukt en ook in België is het stof grotendeels verwijderd. Aan detaillisten die zich willen onderscheiden is het nu de beurt om Aeolis in Nederland een handje te helpen. Informeer bij onze verkoopmensen wat voor speciale aanbiedingen wij daarvoor in petto hebben voor vakhandel en horeca.

 

  1. sluit legenda
  2. bedrijfsinformatie
  3. nieuws en productinformatie
  4. aanbiedingen
  5. bereikbaarheid
  6. contactpersoon
  7. afspraak maken
  8. doorklik
  9. overige
  10. video
  11. print
  12. plattegrond
  13. deelnemers
  14. aanmelding